Conform celei de-a 24-a ediții a raportului PwC Global Entertainment & Media Outlook 2023-2027 (GEMO), industria de media și divertisment din România se anunță a urca cu 7% în acest an, în comparație cu 2022, atingând o valoare de 4 miliarde de euro. Acest avans semnificativ este cel mai mare înregistrat în regiunea Europei Centrale și de Est, dintre țările analizate în raport.
Raportul evidențiază că majoritatea segmentelor din industria de media și divertisment vor înregistra creșteri semnificative.
Publicitatea
Printre cele mai mari creșteri procentuale se numără publicitatea outdoor, estimată să crească cu 33,5%, urmată de serviciile Over-the-top (OTT) – cum ar fi Netflix, HBO Max, Disney etc. – cu o creștere de 32%, și industria cinematografică cu o creștere de 24%. În contrast, ziarele și revistele tipărite sunt estimate să înregistreze doar o creștere modestă de 0,36%.
Cinematografia
Industria cinematografică a fost cel mai afectată segment de pandemie, dar în 2022 a cunoscut cea mai mare creștere pe piața de media și divertisment din România, cu un avans de 91%, ajungând la 43 milioane de euro, în principal datorită lansării producției „Avatar: Drumul apei”, care a obținut cele mai mari încasări din istoria acestui sector pe piața locală.
Pentru anul 2023, se estimează o creștere de 54 milioane de euro, apropiindu-se de nivelul pre-pandemic din 2019, de 59 milioane de euro.
Internetul
Sectorul de acces la internet din România se preconizează că va avea a treia cea mai rapidă creștere din lume în următorii cinci ani.
Publicitatea pe internet a înregistrat o creștere de aproximativ 21%, ajungând la 224 de milioane de euro în 2022. Se estimează că acest segment va continua să crească și în 2023, dar într-un ritm mai lent, de aproximativ 5%.
Televiziunea
Televiziunea, cuprinzând publicitatea și abonamentele TV, a stagnat în 2022, cu venituri de 862 milioane de euro, dar se preconizează că va înregistra o creștere de aproximativ 2,7% în 2023.
Ziarul și revista
În ceea ce privește ziarele și revistele tipărite din România, acestea au cunoscut o creștere pentru prima oară din 2018, de aproximativ 16% și, respectiv, 24%. Cu toate acestea, pentru 2023, se estimează o tendință descendentă mai degrabă decât o continuare a creșterii.
Cartea
În același timp, vânzările de carte au stagnat la venituri de 142 de milioane de euro, iar pentru anul acesta este așteptată o creștere modestă până la 144 de milioane de euro.
Radio-ul, muzica și podcast-ul
Segmentul de radio, muzică și podcast continuă să înregistreze creșteri și în 2022, cu un avans de 12%, ajungând la 34 milioane de euro, iar pentru 2023 se estimează să urce la 36 milioane de euro.