Reprezentanții companiei Damen Holding B.V. au anunțat în data de 4 august că parteneriatul crucial dintre Damen Holding B.V. și guvernul român referitor la Șantierul Naval Mangalia a fost revocat. Acest pas are potențialul de a provoca grave consecințe economice, întrucât șantierul reprezintă principalul angajator din sudul litoralului.
Damen Holding B.V. (Damen) are un rol strategic în industria construcțiilor navale din România, având investiții majore în cele mai mari șantiere navale din țară (Galați și Mangalia) și conducând cea mai importantă companie de proiectare navală din România.
Prin prezența sa, Damen asigură peste 3.500 de locuri de muncă la nivel local și a realizat peste 400 de proiecte în România, inclusiv construcția a peste 30 de nave de apărare și securitate pentru 14 forțe navale și gărzi de coastă din întreaga lume, inclusiv pentru țări membre NATO și UE.
În 2018, Damen a luat decizia de a investi în Mangalia și a convenit să cedeze guvernului român 2% din acțiunile companiei care operează Șantierul Mangalia (asigurând statului român o poziție majoritară de 51% în această entitate), în schimbul menținerii controlului operațional și managerial asupra șantierului naval. Acest parteneriat a fost dezvoltat în baza Ordonanței de Urgență a Guvernului (OUG) 73/2018, care a adus modificări OUG 109/2011 referitoare la guvernanța corporativă a companiilor de stat.
Cu toate acestea, prin adoptarea Legii nr. 187/2023, cadrul juridic care a stat la baza colaborării dintre Damen și Statul Român în ceea ce privește Șantierul Mangalia a fost anulat. Acest demers juridic încalcă condițiile inițiale convenite și garantate de statul român în 2018, punând în pericol angajamentele economice asumate. Mai mult, această decizie survine după peste 3 ani de obstacole în procesul de luare a deciziilor, fără ca partea română să ofere alt gen de sprijin sau finanțare.
În ultimele patru luni, Damen a depus eforturi repetate pentru a minimiza impactul negativ asupra șantierului naval, locurilor de muncă și clienților.
„Am informat în detaliu autoritățile române și entitățile relevante cu privire la consecințele noii legi înainte de adoptare și am cerut măsuri imediate pentru prevenirea acestui scenariu. Am căutat cu insistență dialogul și o soluție promptă, care să fie implementată înainte de intrarea în vigoare a legii, pentru a limita orice perturbare a activității șantierului naval și pentru a rezolva situația dificilă creată. Din păcate, solicitările noastre nu au fost ascultate.”, au declarat reprezentanții Damen într-un comunicat de presă.
Confruntându-se cu această situație și după eșuarea tuturor eforturilor de a ajunge la o înțelegere, Damen a luat decizia de a emite notificarea oficială de reziliere a Acordului de Asociere semnat în 2018 cu partea română. Această mișcare, conform prevederilor contractuale, vizează protejarea drepturilor, investițiilor, clienților și proiectelor Damen, în calitate de investitor străin.
Este important de subliniat că această decizie legislativă constituie o încălcare evidentă a angajamentelor asumate de Statul Român în privința investițiilor strategice făcute de Damen Holding B.V. în Șantierul Naval Damen Mangalia. Mai mult decât atât, ea contravine principiilor fundamentale de protecție a investițiilor străine, a activelor și a libertății economice ale Damen.
Scurt istoric:
- În 2018, în contextul declinului activității de la Șantierul Naval Mangalia și al retragerii fostului acționar, Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd., Statul Român a acceptat preluarea participației coreene de către Damen.
- În prima etapă a tranzacției, Damen a dobândit 51% din acțiunile DSMa de la fostul acționar, devenind astfel acționarul majoritar al companiei.
- Ulterior, în urma negocierilor, Statul Român a impus ca Damen să cedeze fără costuri 2% din acțiuni către SN 2 Mai SA (deținută de Ministerul Economiei), astfel oferind statului român o poziție majoritară la Șantierul Naval Damen Mangalia. Această cedare a continuat să aducă beneficii, permițând guvernului să devină acționar majoritar la un important furnizor de construcții navale în Europa de Est.
- Transferul celor 2% din acțiuni către SN 2 Mai SA a fost condiționat de păstrarea controlului managerial și operațional de către Damen pe toată durata colaborării cu Statul Român (prin intermediul SN 2 Mai SA). Acest aranjament a permis Damen să conducă și să dezvolte activitatea șantierului naval Mangalia conform unui plan de afaceri stabilit de Damen.
- În 2018, Guvernul României a adoptat OUG nr. 73/2018 pentru a adăuga în OUG nr. 109/2011 o excepție pentru anumite societăți comerciale, excludându-le de la prevederile OUG nr. 109/2011. Această excepție se referea la operatorii economici care ar putea fi afectați de OUG nr. 109/2011 în cazul în care acționarul privat nu mai era majoritar și acesta avea resursele financiare și tehnice pentru a dezvolta activitatea societății respective. În astfel de cazuri, conducerea executivă, controlul managerial și/sau operațional al societății ar putea fi încredințate acelui acționar privat.
- În prezent, aceste excepții au fost eliminate prin adoptarea Legii nr. 187/2023, situație care afectează, de asemenea, Asocierea dintre Damen Holding B.V. și Statul Român.
Decizia luată nu are niciun impact asupra Șantierului Naval Damen Galați, la care Grupul Damen rămâne acționar majoritar.
Această mișcare legislativă subminează angajamentul anterior al Statului Român față de investițiile strategice realizate de Damen Holding B.V. și amenință principiile de bază ale protecției investițiilor străine, a activelor și a libertății economice ale acestei companii.