Asociația Națională a Constructorilor de Nave din România (ANCONAV) se angajează în demersurile legate de situația dintre Damen Holding BV și Statul Român, atrăgând atenția asupra gravelor consecințe economice și industriale ce ar putea rezulta dintr-o eventuală retragere a grupului olandez din Șantierul Naval Mangalia.
Recenta promulgare a Legii nr. 187/2023, care modifică Ordonanța de Urgență nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, are ca efect practic anularea cadrului legal pe baza căruia a fost încheiat parteneriatul dintre cei doi acționari ai Damen Shipyards Mangalia: Ministerul Economiei din România împreună cu Șantierul Naval 2 Mai și Damen Holding BV din Olanda.
În contextul acestei tensiuni, ANCONAV solicită Guvernului României să inițieze demersurile necesare la Comisia Europeană și la OECD pentru a modifica legea, astfel încât să excepteze societatea mixtă româno-olandeză de la prevederile acesteia. Aceasta ar permite menținerea continuității activității la Șantierul Naval din Mangalia, cu condiția ca controlul managerial și operațional să fie asigurat de Damen Holding BV din Olanda.
O posibilă retragere a grupului Damen Holding BV din Olanda ar avea un impact serios asupra economiei și industriei navale din România, întrucât Ministerul Economiei, în calitate de acționar majoritar, nu a sprijinit suficient această societate mixtă.
„Am pierde un investitor străin care a adus finanțare, contracte, know-how, brand și reputație – unul dintre cei mai mari constructori navali din lume. Aceasta ar avea un impact negativ nu numai asupra celor 1.650 de angajați și aproximativ 620 de subcontractori locali sau din alte regiuni ale țării, ci și asupra întregului ecosistem economic din municipiul Mangalia”, se menționează în scrisoarea semnată de directorul general ANCONAV, Gelu Stan.
Organizația subliniază că, în fața marilor crize recente, precum pandemia de COVID-19 și conflictul din Ucraina, Ministerul Economiei nu dispune de abilitățile tehnice, financiare și strategice necesare pentru a coordona eficient șantierul naval. ANCONAV susține că, în acest context, este necesară implicarea și susținerea unui partener cu experiență în industria navală.
ANCONAV, care reprezintă interesele șantierelor navale și a firmelor specializate în construcții navale din România, a încheiat comunicatul reafirmând importanța industriei construcțiilor navale pentru economia națională. Aceasta furnizează locuri de muncă pentru peste 22.650 de angajați și contribuie în mod semnificativ la produsul intern brut al României, însumând aproximativ 2,67% în 2022.