Începerea anului școlar 2023-2024 va aduce în prim-plan noile prevederi ale Legii Educației care aduc schimbări semnificative în ceea ce privește accesul părinților în incinta instituțiilor de învățământ. Una dintre cele mai notabile modificări constă în limitarea strictă a posibilității părinților de a intra în unitățile de învățământ.
Potrivit noilor dispoziții stipulate în Legea Învățământului Preuniversitar, accesul părinților, tutorilor sau reprezentanților legali ai elevilor în școli și grădinițe este permis numai în anumite circumstanțe bine definite. Astfel, părinții vor avea posibilitatea de a intra în incinta instituției dacă au fost programați pentru discuții cu cadre didactice sau cu directorul unității de învățământ.
Aceste restricții sunt în concordanță cu procedurile de acces menționate în regulamentul de organizare și funcționare al fiecărei unități de învățământ. Conform noii legi, părinții pot intra în incinta instituției dacă au fost programați pentru discuții, desfășoară activități comune cu cadrele didactice, depun cereri sau alte documente la secretariat sau participă la acțiuni aprobate de conducerea instituției.
Acest demers vine în contextul în care prevederile din Legea Educației Naționale nr. 1/2011 nu abordează în mod specific accesul părinților în școli și grădinițe, ci aceste detalii sunt stabilite în Regulamentul-cadru de organizare și desfășurare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP).
Scopul principal al acestor măsuri este să controleze și să limiteze accesul neplanificat al părinților, în special în cazul celor care manifestă comportamente agresive sau deranjante, capabile să perturbe buna desfășurare a activităților școlare.
În plus, noile prevederi subliniază că personalul didactic de predare are dreptul la un mediu sigur și nu poate fi deranjat în timpul orelor de curs. Totuși, există excepții care permit intervenția autorităților în situații de urgență sau în cazul punerii în pericol a sănătății fizice sau psihice a beneficiarilor primari sau a personalului.
Aceste schimbări semnificative în regulile de acces în instituțiile de învățământ au fost introduse într-un efort de a menține un mediu propice pentru desfășurarea actului educațional și pentru a asigura siguranța atât a elevilor, cât și a cadrelor didactice.