Revista de educație „Școala 9” a realizat un demers interesant pentru a obține perspectiva elevilor asupra sistemului de învățământ din România, desfășurând un chestionar la care au răspuns peste 200 de elevi din întreaga țară. Întrebarea centrală, „Ce tip de școală vă doriți?”, a deschis calea către o serie de opinii surprinzătoare și sugestii cu privire la modul în care elevii își imaginează o școală ideală.
- Profesorul să-și abordeze cu seriozitate rolul
Un răspuns semnificativ a reflectat dorința elevilor ca profesorii să își abordeze cu seriozitate rolul. Un exemplu concret adus în discuție a fost cum ar trebui profesorii să trateze situațiile în care elevii nu înțeleg lecția predată. Elevii au sugerat că abordarea ar trebui să fie una empatică și înțelegătoare, fără a recurge la strigăte sau critici, ci prin explicarea cu răbdare până când subiectul devine clar.
- Programa școlară inadecvată
Chestionarul a scos la iveală și aspectele cu care elevii nu sunt mulțumiți în cadrul sistemului de învățământ actual. Programa școlară a fost adesea menționată ca fiind inadecvată vârstei elevilor, iar nivelul de stres generat de anumite materii, cum ar fi limba și literatura română și matematica, a fost subliniat ca o provocare majoră. În același context, elevii și-au exprimat nemulțumirea față de lipsa activităților extracurriculare și au menționat modul de predare și orarul ca aspecte problematice.
- Profesorii au un stil dictatorial și comunist
Un alt punct de nemulțumire semnificativ a fost comportamentul profesorilor. Elevii au observat că unii profesori par nepregătiți și manifestă o atitudine nepotrivită în fața elevilor. Aspectul comunicării și interacțiunii dintre profesori și elevi a fost evidențiat ca fiind o sursă de frustrare pentru mulți. Unele observații au mers chiar mai departe, caracterizând unii profesori ca având un stil dictatorial și comunist în abordarea lor.
- Problemele pauzei de masă și a bullying-ului
Pe lângă acestea, elevii au menționat și alte aspecte importante, cum ar fi nevoia de mâncare oferită în cadrul școlii și problema bullying-ului. Un elev a subliniat că nu există o pauză adecvată pentru a mânca în timpul zilei școlare și că ar trebui să beneficieze de o masă oferită în cadrul instituției. În plus, fenomenul bullying-ului a fost adus în discuție de către unii elevi, subliniind importanța unui mediu sigur și respectuos în școală.
Această inițiativă a revistei „Școala 9” a oferit o perspectivă valoroasă asupra preocupărilor și aspirațiilor elevilor în ceea ce privește sistemul de învățământ din România, subliniind nevoia de îmbunătățiri și adaptări pentru a asigura o experiență educațională optimă.