Meta ia în considerare posibilitatea de a oferi utilizatorilor din Europa abonamente plătite pentru a folosi Instagram și Facebook fără anunțuri publicitare, respectând astfel legislația europeană privind protecția datelor personale și publicitatea direcționată. Informații dezvăluite recent de către Wall Street Journal (WSJ) arată că Meta lucrează la mai multe variante ale acestui concept.
Conform acestor informații, abonații ar putea plăti în jur de 10 euro pe lună pentru a utiliza versiunea lor de Instagram sau Facebook pe calculator și 13 euro pentru aplicațiile mobile de pe smartphone-uri. Pentru fiecare cont adițional, ar exista o taxă suplimentară de aproximativ 6 euro pe lună.
Utilizatorii care nu doresc ca Meta să colecteze datele lor personale în scopuri de publicitate personalizată ar putea păstra accesul la platforme, plătind pentru acest privilegiu.
Atât Meta, cât și Google au dezvoltat modelele lor de afaceri pe baza publicității personalizate, care se bazează pe colectarea de date personale. Cu toate acestea, Uniunea Europeană a luptat împotriva urmăririi utilizatorilor de internet fără consimțământul lor, adoptând mai întâi Regulamentul european privind protecția datelor în 2016, iar apoi Regulamentul privind piețele digitale (DMA), care a devenit efectiv în vara acestui an. Platformele digitale au termen până la 6 martie 2024 pentru a se conforma acestor noi reguli.
Meta a prezentat propunerea sa autorităților de reglementare europene în septembrie, dar Bruxelles-ul încă nu a răspuns oficial la aceasta.
Un purtător de cuvânt al grupului Meta a declarat pentru AFP: “Meta crede în valoarea serviciilor gratuite finanțate prin publicitate personalizată și continuă să exploreze opțiuni pentru a se adapta cerințelor de reglementare în evoluție.”
Această posibilitate de a oferi abonamente plătite reprezintă o schimbare semnificativă pentru companie, care a promis anterior că Facebook va fi “întotdeauna” gratuit. Cu toate acestea, acest model de afacere este din ce în ce mai răspândit în industrie, de la platforme precum Twitter (X) până la servicii de streaming precum Netflix, care oferă opțiuni mai ieftine sau gratuite cu anunțuri și opțiuni mai scumpe sau plătite fără anunțuri și cu beneficii suplimentare.
În iulie anul trecut, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a decis că Meta nu are dreptul de a partaja informații personale despre utilizatorii săi între platformele sale. Utilizatorii au dreptul să refuze individual să-și dea consimțământul pentru anumite prelucrări de date care nu sunt necesare pentru furnizarea serviciului, fără a fi obligați să renunțe complet la utilizarea acestuia.