Șantierul Naval Damen Mangalia se confruntă cu o situație complexă și tensionată, marcată de o serie de proteste ale angajaților și de discuții intense între Damen și statul român. În centrul disputelor se află modificările legislative recente care afectează acordul de asociere între Damen și statul român, punând în pericol controlul operațional al companiei olandeze asupra șantierului.
În 2018, Damen a preluat un pachet majoritar de 51% din acțiunile șantierului, după retragerea Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd., și a transferat ulterior 2% din acțiuni către SN 2 Mai SA, permițând astfel statului român să devină acționar majoritar. Acest acord a permis Damen să dețină controlul managerial și operațional deplin, în beneficiul ambelor părți și al dezvoltării activității șantierului.
Cu toate acestea, Damen a cerut recent rezilierea acordului de asociere cu partenerul român, în urma pierderii controlului operațional și managerial, o decizie care a fost luată în urma adoptării Legii nr. 187/2023. Această lege modifică OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, anulând cadrul juridic care permitea asocierea și controlul Damen asupra șantierului.
În ciuda acestor provocări, Damen a menționat că a încercat în mod repetat să prevină orice impact negativ asupra șantierului, a forței de muncă și a clienților, solicitând acțiuni imediate pentru prevenirea impactului noii legi și insistând pentru un dialog autentic și o soluție rapidă.
Pe lângă aceste probleme legale și de control, conducerea Damen Shipyards Mangalia a răspuns și preocupărilor legate de reorganizare și protestele angajaților, explicând că industria navală a suferit schimbări semnificative la nivel mondial, cu o migrare a producției de nave comerciale către Asia. În acest context, compania a elaborat o strategie bazată pe retehnologizare și specializare, cu scopul de a asigura sustenabilitatea șantierului. Această strategie include creșterea forței de muncă și optimizarea proceselor, încercând să minimizeze impactul negativ asupra angajaților.
Dincolo de aspectele legale și organizaționale, Damen a subliniat importanța parteneriatului său cu statul român, menționând că prezența sa în România asigură aproximativ 3.500 de locuri de muncă și a contribuit la finalizarea a peste 400 de proiecte, inclusiv construirea a peste 30 de nave de apărare și securitate pentru diverse forțe navale și gărzi de coastă.
Această situație evidențiază complexitatea relațiilor dintre investitorii străini și reglementările guvernamentale, precum și impactul lor asupra industriei navale și a forței de muncă locale.